Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань, які виникли внаслідок самостійного уточнення раніше задекларованих зобов’язань у бік зменшення сум грошових зобов’язань

опубліковано 25 липня 2024 о 09:21

Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків інформує, що відповідно до пп.14.1.115 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) надміру сплачені грошові зобов’язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Механізм та умови повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань передбачено ст. 43 Кодексу.

Порядок інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені затверджено наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 № 60 (зі змінами та доповненнями), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 08.04.2019 № 370/33341 (далі – Порядок).

Помилково та /або надміру сплачені суми грошових зобов’язань підлягають поверненню платнику відповідно до ст.43 Кодексу та Порядку, крім випадків наявності у такого платника податку податкового боргу.

Згідно п.43.3 ст.43 Кодексу та п.1 розділу ІІІ Порядку, обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення, поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/8або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотримання вимог законодавства у сфері захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п.43.4 ст.43 Кодексу).

Відповідно до вимог Порядку підрозділи територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу за місцезнаходженням суб’єкта господарювання, визначають правомірність повернення сум грошових коштів, заявлених платником.

У разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено у строки визначені Порядком, підрозділ територіального органу ДПС готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови (п. 5 розділу ІІІ Порядку).

Контролюючий орган встановлює правомірність повернення коштів в рамках перевірки, в тому числі щодо сум помилково та/або надміру сплачених, що виникли за рахунок показників поданої звітності на зменшення податкового зобов’язання.

Слід зазначити, що з 27.05.2022 року набрав чинності Закон України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі – Закон № 2260).

Відповідно до норм Закону № 2260 пп.69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу викладено у новій редакції, якою передбачено, щ контролюючі органи можуть проводити будь які фактичні перевірки та документальні позапланові перевірки, зокрема, на звернення платника податків.

Звертаємо увагу, шо аналогічну позицію щодо повернення коштів висловив  Верховний Суд, який в рамках справи щодо правомірності повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань, які виникли внаслідок самостійного уточнення раніше задекларованих зобов’язань у бік зменшення суми грошових зобов’язань, що були раніше задекларовані та сплачені, не відповідають ані за визначенням, ані за правовою природою сумам надміру сплачених узгоджених податкових зобов’язань у розумінні ппю14.1.115 п.14.1 ст.14 Кодексу (постанова Верховного Суду від 09.11.2023 у справі 640/27332/21).

Згідно висновку Верховного Суду, належній оцінці з боку контролюючого органу підлягає питання щодо підстав виникнення переплати, її періоду, дотримання строку, впродовж якого платник мав право заявити про повернення помилково (надміру) сплаченої суми податку, яка сформована не за рахунок фактично сплачених коштів, а за рахунок подання уточнюючих звітів та розрахунків.

Надміру сплачені грошові зобов’язання – це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату, а не суми коштів, які виникли в результаті зменшення раніше задекларованого податкового зобов’язання в уточнюючих розрахунках.

Надміру сплачені суми грошових зобов’язань, це суми коштів, надмірність надходжень яких до бюджету не лише декларується платником податків, а й підтверджується контролюючим органом в межах його функціональних повноважень у зв’язку із здійсненням контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів.

Отже, переплата, яка виникла в результаті зменшення податкового зобов’язання в уточнюючих розрахунках потребує підтвердження визначеного «надміру сплачені грошові зобов’язання» (з урахуванням норм пп.14.1.115 п.14.1 ст.14 Кодексу), що можливо здійснити під час проведення контрольно-перевірочних заходів.

Враховуючи викладене та з урахуванням Положення та ст.43 Кодексу повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань за напрямом перерахування коштів, які виникли внаслідок самостійного уточнення показників у бік зменшення суми грошових зобов’язань, що були раніше задекларовані та сплачені, можливе після здійснення контрольно-перевірочних заходів.